
Bli Skipskokk
Kokken er nøkkelen til trivsel om bord. Med ansvar for alle måltider spiller du en viktig rolle for mannskapets humør, helse og prestasjoner på jobb.
400k – 650k kr
Fagbrev kokk
Hva gjør en skipskokk?
Skipskokken, eller byssegutten som det het i gamle dager, har ansvar for all matlagning om bord. Dette er en kritisk rolle for mannskapets trivsel – god mat løfter humøret, spesielt på lange turnuser langt fra land.
En typisk dag som skipskokk starter tidlig. Frokost må være klar når nattskiftet går av, og dagturen kommer på jobb. Lunsj er ofte dagens hovedmåltid med varm mat, og middag serveres senere på ettermiddagen. I tillegg lager du mellommåltider, nattmat og sørger for at det alltid er noe tilgjengelig i byssekjøkkenet.
Menyplanlegging er en viktig del av jobben. Du må variere menyen slik at mannskapet ikke går lei, samtidig som du holder deg innenfor budsjett og lagerbegrensninger. Allergier og dietter må håndteres, og du må ofte tilpasse deg forskjellige mattradisjoner når mannskapet er flerkulturelt.
Proviantering og lagerhold krever god planlegging. Du bestiller mat før avgang og må beregne riktig mengde for hele turnusen. FIFO-prinsippet (First In, First Out) er viktig for å unngå svinn. På lengre turer må du være kreativ når ferske råvarer begynner å ta slutt.
Hygiene er helt sentralt. Matforgiftning om bord er katastrofalt – hele operasjonen kan stoppe opp. Du må følge strenge HACCP-rutiner og holde byssekjøkkenet (kombys) skinnet rent. Inspeksjoner fra helsemyndigheter er vanlige, og du er ansvarlig for at alt er i orden.
Typisk arbeidsdag
- 05:00 – Start frokostforberedelser
- 07:00 – Frokostservering
- 09:00 – Lunsj-prep og baking
- 12:00 – Lunsj/middag servering
- 14:00 – Rengjøring og kveldsmiddag-prep
- 17:00 – Kveldsmat/nattmat klart
Ansvarsområder
- • Alle måltider for mannskapet
- • Menyplanlegging og variasjon
- • Proviantbestilling og budsjett
- • Lagerhold og FIFO-rotasjon
- • Hygiene og HACCP
- • Dietter og allergihåndtering
- • Renhold av bysse/kombys
- • Avfallshåndtering
Hvorfor kokken er viktig
Trivsel
God mat er nøkkelen til et fornøyd mannskap. Lunsjen er dagens høydepunkt for mange.
Helse
Næringsrik mat holder mannskapet friske og oppmerksomme – viktig for sikkerhet til sjøs.
Produktivitet
Et mett og fornøyd mannskap presterer bedre. Dårlig mat påvirker moralen.
Rekruttering
Rederier med godt rykte for mat tiltrekker seg bedre kandidater.
Samhold
Måltidene er sosiale samlingspunkt. Kokken binder mannskapet sammen.
Tradisjon
Skipskokken har alltid hatt høy status til sjøs – det er en ærefull rolle.
Utdanning og krav
Den vanligste veien til skipskokk er gjennom Restaurant- og matfag på videregående, etterfulgt av læretid og fagprøve. Fagbrev som kokk er standarden de fleste rederier ser etter.
I tillegg til kokkefagbrev trenger du maritime sertifikater for å jobbe til sjøs. Basic Safety Training (BST) er obligatorisk og inkluderer sikkerhetskurs, brannvern og førstehjelp. Disse tar totalt ca. 1-2 uker.
Hygienekurs er også påkrevd. Du må dokumentere kunnskap om mattrygghet og HACCP-prinsipper. Mange rederier arrangerer egne hygienekurs for nyansatte kokker.
Erfaring teller
Selv med fagbrev er praktisk erfaring viktig. Mange starter i restaurantbransjen på land før de går til sjøs. Erfaring med storkjøkken, kantinedrift eller cateringbransjen er relevant.
Påkrevde sertifikater
- Fagbrev kokk (sterkt anbefalt)
- Basic Safety Training (BST)
- Hygienesertifikat
- Gyldig helseerklæring
Ekstra kompetanse som verdsettes
- • Baking og konditor-ferdigheter
- • Internasjonal matlagning
- • Dietter (vegetar, allergi, halal)
- • Budsjettplanlegging
Fysiske krav
Du må kunne stå lange dager, løfte tunge gjenstander, og jobbe i et varmt kjøkken. Sjøsyke kan være utfordrende de første turene.
Karriere og lønn
Offshore
500-650k kr
Turnus: 2-4 (2 uker på, 4 fri)
Høyest lønn, mest krevende
Havbruk
450-550k kr
Turnus: 1-1 eller 2-2
God balanse, voksende sektor
Rederi/Ferge
400-500k kr
Turnus: Varierende
Kortere turer, mer forutsigbart
Karrieremuligheter
Til sjøs
- • Hovmester (leder av forpleining)
- • Kjøkkensjef på cruise
- • Food Manager på større plattformer
- • Kokk på luksusyachter
På land
- • Cateringbransjen (maritim erfaring verdsettes)
- • Innkjøpsansvarlig for rederier
- • Kokkelærer (fagopplæring)
- • Restaurantbransjen med offshore-rykte