Maritim Ordbok
Komplett oversikt over maritime faguttrykk, sertifikater, stillinger og begreper. Alt du trenger å vite for en karriere til sjøs.
Sertifikater & Kvalifikasjoner
STCW
Standards of Training, Certification and Watchkeeping. Internasjonal konvensjon som setter minimumskrav til opplæring, sertifisering og vakthold for sjøfolk.
D1/D2/D3/D4/D5/D6
Dekksoffiser-sertifikater i Norge. D1 er høyeste (skipsfører alle skip), D6 er laveste (styrmenn på mindre fartøy).
M1/M2/M3/M4/M5/M6
Maskinoffiser-sertifikater i Norge. M1 er høyeste (maskinsjef alle skip), M6 er laveste.
DP-sertifikat
Dynamic Positioning sertifikat. Kreves for å operere fartøy med dynamisk posisjonering. Finnes i grunnleggende, avansert og full nivå.
GMDSS
Global Maritime Distress and Safety System. Radiokommunikasjonssertifikat påkrevd for navigasjonsoffiserer.
Helseattest
Medisinsk sertifikat som bekrefter at sjøfolk er skikket til tjeneste. Må fornyes regelmessig (typisk hvert 2. år).
Fartstid
Dokumentert tid til sjøs. Kreves for å oppnå høyere sertifikater og stillinger.
Stillinger & Roller
Skipsfører/Kaptein
Øverste leder om bord med ansvar for fartøy, mannskap og last. Krever D1-sertifikat for alle fartøy.
Overstyrmann
Nestkommanderende etter kaptein. Ansvar for lasting, lossing, stabilitet og daglig drift.
Styrmann
Navigasjonsoffiser med brovakt. Nivåer fra 1. styrmann (senior) til 3. styrmann (junior).
Maskinsjef
Øverste ansvarlig for maskinrom og teknisk drift. Krever M1-sertifikat for alle fartøy.
1. Maskinist
Nestkommanderende i maskinrom. Assisterer maskinsjef og leder vakthold.
ETO
Electro-Technical Officer. Ansvarlig for elektriske og elektroniske systemer om bord.
Matros
Dekksarbeider med ansvar for vedlikehold, fortøyning, og assistanse under navigasjon.
Motormann
Maskinarbeider som assisterer maskinoffiserer med vedlikehold og drift.
Skipskokk
Ansvarlig for all matlaging og proviantering om bord.
Fartøytyper
PSV
Platform Supply Vessel. Forsyningsfartøy som transporterer last til offshore-installasjoner.
AHTS
Anchor Handling Tug Supply. Kraftig fartøy for ankerhåndtering og tauing av rigger.
CSV
Construction Support Vessel. Spesialbygde fartøy for undervannsarbeid og konstruksjon.
Brønnbåt
Fartøy for transport av levende fisk mellom oppdrettsanlegg og slakteri.
Servicefartøy
Mindre fartøy som utfører daglige operasjoner ved oppdrettsanlegg.
Cruiseskip
Passasjerfartøy designet for fritidsreiser med overnatting og underholdning.
RoRo
Roll-on/Roll-off. Fartøy designet for lasting av kjøretøy som ruller om bord.
Bulkskip
Fartøy for transport av løs last som korn, malm eller kull.
Tankskip
Fartøy for transport av flytende last som olje, kjemikalier eller gass.
Arbeidsordninger
Turnus
Rotasjonsordning mellom arbeid og friperioder. Vanlige ordninger er 2-4, 4-4, og 1-1.
2-4 turnus
2 uker på jobb, 4 uker fri. Vanlig i offshore-sektoren.
4-4 turnus
4 uker på jobb, 4 uker fri. Standard i mange offshorerederi.
Likebehandling
Innleide arbeidstakere skal ha samme lønns- og arbeidsvilkår som fast ansatte (Arbeidsmiljøloven §14-12a).
Solidaransvar
Innleier er medansvarlig for at innleid arbeidstaker får riktig lønn og feriepenger.
Maritime Myndigheter & Organisasjoner
Sjøfartsdirektoratet
Norsk forvaltningsorgan for sikkerhet til sjøs. Utsteder sertifikater og godkjenninger.
DNV
Det Norske Veritas. Internasjonalt klassifikasjonsselskap som sertifiserer skip og maritime aktører.
IMO
International Maritime Organization. FNs sjøfartsorganisasjon som utvikler internasjonale regler.
NIS/NOR
Norsk Internasjonalt Skipsregister / Norsk Ordinært Skipsregister. Registre for norske fartøy.
Arbeidstilsynet
Godkjenner bemanningsforetak og fører tilsyn med arbeidsvilkår.
Klar for en karriere til sjøs?
Se ledige stillinger eller registrer deg i vår database.